التخطي إلى المحتوى

كتب : إسماعيل فارس

يسلط مسلسل الاختيار ٣ الحلقة ١٧، ضمن سباق مسلسلات رمضان، الضوء على العديد من الأحداث الهامة، في العمل الذي يناقش مرحلة صعبة عاصرناها جميعا فترة حكم الجماعة الإرهابية.

مسلسل الاختيار ٣ الحلقة ١٧

عرض تسريب جديد يجمع بين القيادي الإخواني محمد مرسي ونائب مرشد الإرهابية خيرت الشاطر، بشأن النور ومراقبة البرلمان، وقال الشاطر في التسريب:”يعني هم دلوقتي قالهم بمنتهى الوضوح مفيش حاجة اسمها تحالف بين الإخوان والنور ده مرفوض وهيعملنا مشكلة كبيرة في مصر..استقطاب الإسلاميين وغير الإسلاميين.. دلوقتي إحنا نتبنى مبادرة تيار وائتلاف واسع جدا.. فيه كل من يرغب الانضمام له ممن مثل في مجلس الشعب.. وانتوا هتبقوا موجودين جوه هذا الكيان أهلا وسهلا.. متجيش تقولي لأ ده الوفد علماني تقولي ده الكتلة مش عارف إيه.. كان من الأول قبل الانتخابات كانوا رافضين ده وإزاي خرجوا من التحالف السياسي وده عشان الوفد”.

وقال محمد مرسي:”عملوا بالنصيحة أوي فراحوا نيلوها من الناحية التانية لأ على فكرة ده محمد نور(محمد نور المتحدث السابق باسم حزب النور السلفى) بيشتغل لوحده محمد نور جه قعد جنب عماد وهو قاعد معايا”.

الاختيار 3

مسلسل الاختيار ٣ الحلقة ١٧

وعاد الشاطر ليقول:”أيوة بس عماد كات يقولي مالوش دعوة محمد نور.. قالوا كلام كويس في القعدة اللي حضرها عماد أنا عرفت جاتله معلومات أكيدة..محمد نور قالي قبل كدة أنا وهشام مصطفى كنا بنشتغل في تنظيم قبل كده.. وكنا بنتعامل مع أمن الدولة بس أنا بطلت مش عارف هشام بطل أو لأ ..وعلى فكرة متجوز أجنبية”.

وتحدث مرسي:”يعني أنا الكلام منستهوش من شهرين وبعيدن عمال يلعب في كل حاجة محمد نور”، وقال الشاطر:”هو بيلعب صح.. بس هم يعني حتى المؤتمر الأخير اللي عامله ده هو راح حضر ده لوحده”، مرسي:”ده عاملين هيئة عشان مراقبة البرلمان يا بشمهندس ده شغل جنان رسمي”، وأوضح الشاطر: “محمد نور وعصام سلطان ومجموعة من الأفراد لأ والمصريين الأحرار”.

الاختيار 3

مسلسل الاختيار ٣ الحلقة ١٧

مسلسل الاختيار ٣ الحلقة ١٧، يضم في بطولته عدد كبير من نجوم الفن منهم الفنان أحمد السقا وكريم عبدالعزيز وأحمد عز، الذين يعتبرون من أهم نجوم الفن المصري و السينما العربية، كما يتواجد في البطولة، خالد الصاوي، عبد العزيز مخيون، وجمال سليمان، وأمير المصري، وبيومي فؤاد، وعدد كبير من ضيوف الشرف، وغيرهم من الفنانين.

مسلسل الاختيار 3 الحلقة 17

وتدور أحداث مسلسل الاختيار 3 الحلقة 17، في قالب درامي حول فترة تاريخية هامة عاصرناها جميعا إبان حكم جماعة الإخوان الإرهابية والرئيس المعزول محمد مرسي، كما يناقش مسلسل الإختيار 3 ومظاهرات رابعة العدوية، مع تدخل الرئيس عبد الفتاح السيسي وأعاد المسار إلى نصابها الصحيح وإنقاذ البلاد من دوامة كبرى.مسلسل الاختيار 3 الحلقة 17

يعرض مسلسل الاختيار ٣ الحلقة ١٧ بشكل يومي طوال أيام شهر رمضان عبر شاشة ON في رمضان 2022، في تمام الساعة 9:50 مساء، على أن يعاد في تمام الساعة 4:20 صباحا و3:25 مساء.